آموزشگاه شبکه

آموزش تخصصی شبکه ، سیسکو ، مایکروسافت

آموزشگاه شبکه

آموزش تخصصی شبکه ، سیسکو ، مایکروسافت

آموزشگاه شبکه

انستیتو ایزایران شعبه انقلاب به منظور تربیت نیروی ماهر در زمینه شبکه به آموزش تخصصی دوره های شبکه پرداخته است ، همچنین مقالات آموزشی متعددی در این زمینه در اختیار علاقمندان به شبکه قرار میدهد

بایگانی

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک

يكشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۱۴ ب.ظ

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک ، آموزش تنظیمات اولیه مربوط به راه اندازی روتر میکروتیک میباشد . انستیتو ایزایران مجری آموزش تخصصی دوره های میکروتیک میباشد و در این مقاله قصد بر این است تا نحوه راه اندازی روتر میکروتیک به علاقمندان به شبکه میکروتیک آموزش داده شود .

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک

گام اول : به محض اولین اتصال به روتر جهت نصب و راه اندازی میکروتیک تنظیمات پیش فرض موجود را حذف کنیم . گام دوم: به تمامی اینترفیس های میکروتیک بر اساس نوع اتصال نام مناسب اختصاص دهیم . گام سوم: یک IP ثابت برای اتصال به یکی از اینترفیس های روتر جهت راه اندازی میکروتیک اختصاص دهیم . گام چهارم: جدیدترین آپدیت ارائه شده در سایت میکروتیک را به صورت Full Package دانلود نموده و روی روتر میکروتیک نصب کنیم . گام پنجم: کانکشن های لازم جهت برقراری ارتباط با اینترنت و یا سایر موارد ایجاد نماییم . گام ششم: تنظیمات مربوط به NTP Client جهت تنظیم ساعت و تاریخ روتر میکروتیک انجام دهیم . گام هفتم: کانفیگ فایروال میکروتیک را به درستی انجام دهیم تا از ترافیک های غیرمجاز جلوگیری شود . پس از انجام گام های گفته شده می توانیم مراحل مربوط به کانفیگ یا راه اندازی روتر میکروتیک را برای نیاز اصلی خود شروع کنیم.

مرحله اول : جهت نصب و راه اندازی میکروتیک پس از اتصال اولیه روتر را Reset Configuration می کنیم و تمامی تنظیمات موجود را از آن حذف می کنیم. توجه داشته وقتی برای اولین بار به یک روتر میکروتیک متصل می شوید پیغامی مبنی نگه داشتن یا حذف تنظیمات پیش فرض برای شما ظاهر می شود که در همان مرحله می توانید تعیین کنید که کل تنظیمات حذف شود.

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - reset configuration

 

روش اصلی جهت ریست کردن روتر میکروتیک از منوی System و گزینه Reset Configuration می باشد. تیک مربوط به No Default Configuration را بزنید و دکمه Reset Configuration را انتخاب و کلیک کنید. پس از این کار تمامی تنظیمات از روتر حذف شده و روتر پس از ریست به صورت پیش فرض و خام در اختیار شما قرار خواهد گرفت. مرحله دوم : حتماً به تمامی اینترفیس ها نام مناسب اختصاص دهید و همچنین کامنت های لازم را نیز روی آن ایجاد کنید تا در مراجعات بعدی و همچنین برای کارشناسانی که بعد از شما می آیند بتوانند از آنها استفاده نموده و نیازی نباشد که مجدد روتر را کانفیگ کنند.

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - comment for interface

 

به عنوان مثال ما نام اینترفیس 1 از ether1 به Eth1 LAN تغییر می دهیم و کامنتی در آن درج می کنیم که مشخص کند این اینترفیس جهت اتصال به سوئیچ لن داخلی می باشد. مرحله سوم : با برنامه WinBox می توانید به روتر میکروتیک خود از طریق مک آدرس ( آدرس فیزیکی ) متصل شوید. برای اینکه ارتباط شما دچار مشکل نشود در اولین اتصال یک آدرس IP ثابت به یکی از اینترفیس های روتر میکروتیک بدهید. پیشنهاد می کنم اولین اینترفیس را جهت ارتباط با LAN اختصاص داده و آدرس IP مورد نظر را که معمولاً گیت وی شما در شبکه خواهد بود روی این اینترفیس قرار دهید.

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - connect with Mac address

 

برای اینکار از منوی IP وارد Addresses شوید و از طریق علامت + اقدام به ثبت یک IP روی اینترفیس مورد نظر کنید. در این مثال ما IP 192.168.33.1/24 را به اینترفیس اول می دهیم. مرحله چهارم : به روز رسانی های موجود در سایت میکروتیک به دو صورت Main Package و Extra Package می باشند. مسلما در نوع اول فقط موارد اصلی مورد نیاز برای روتر میکروتیک در نظر گرفته شده است و در Extra Package تمامی سرویس های روتر میکروتیک قرار دارد. پیشنهاد می کنم همیشه از Extra Package استفاده کنید. پس از دانلود آپدیت میکروتیک می توانید به راحتی با Drag & Drop کردن فایلهای آپدیت از محل دانلود به WinBox و ریست کردن روتر مراحل آپدیت را انجام دهید.

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - update mikrotik

 

پس از این کار تمامی فایلها در قسمت File List میکروتیک قرار گرفته و با یک ری استارت ورژن روتر میکروتیک شما بروز خواهد شد. مرحله پنجم : بسته به نیاز کانکشن های لازم را در روتر میکروتیک ایجاد نمایید. برای مثال اگر قرار است این روتر به اینترنت متصل شود که در اکثر مواقع مورد نیاز می باشد، از طریق منوی PPP اقدام به ساخت کانکشن PPPoE کنید.

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - PPPoE connection

 

مرحله ششم : تنظیم ساعت و تاریخ در شبکه جزو موارد ضروری می باشد. پیشنهاد می کنم در مراحل راه اندازی میکروتیک همیشه این مورد انجام دهید.

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - date&time

 

مرحله هفتم: حتماً فایروال روتر را جهت عدم اتصال از بیرون کانفیگ کنید . تا جایی که ممکن تمامی پورت های ورودی به روتر را ببندید و فقط برای IP های مجاز امکان اتصال به روتر را فراهم کنید .

 

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک - firewall configue

آموزش نصب و راه اندازی روتر میکروتیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی